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Wednesday, January 6, 2021

Scholarly Article (2020) - The alternative theory of state-minded protest texts in the music of democratic Nigeria / La théorie alternative de textes de protestation centrés sur l’Etat dans la musique du Nigeria démocratique

Title:
The alternative theory of state-minded protest texts in the music of democratic Nigeria 
La théorie alternative de textes de protestation centrés sur l’Etat dans la musique du Nigeria démocratique
 
Author:
Garhe Osiebe, Rhodes University, South Africa

Published:
Critical African Studies, 17 September 2020 (published)

Abstract:
This paper centres on an alternative discourse of popular music culture in re-democratized Nigeria. Whereas much work has been done on state-minded protest music in Nigeria, studies have been reticent in appreciating the works of Fela's son, Femi; particularly within a framework of re-democratized Nigeria's equivalent of Fela's works which constituted a major alternative voice through military-ruled Nigeria. The paper is an attempt to make up this lacuna along the lines of Chris Atton’s 2006 alternative media theory. The analysis of the alternative media theory is complemented by an analysis of the texts of selected state-minded protest works from two crossover popular musicians – Blackface and Mr Raw – of re-democratized Nigeria, both of whose state-minded protest works have hitherto been unexplored by the academe.  
 
Cet article se concentre sur un discours alternatif de culture musicale populaire dans le Nigeria redémocratisé. Bien qu'un travail important ait été effectué sur la musique de protestation centrée sur l'Etat au Nigeria, il y a eu une réticence à étudier et apprécier les travaux du fils de Fela, Femi; en particulier dans le cadre d'un équivalent du travail de Fela dans le Nigeria re-démocratisé qui a constitué une voix alternative importante pendant la période ou le Nigeria était régit par l'armée. L'article tente de combler cette lacune conformément à la théorie de média alternatif de Chris Atton de 2006. L'analyse de la théorie du média alternatif est complétée par une analyse des textes d'une sélection de travaux de protestation centrés sur l'Etat de deux musiciens populaires qui se recoupent – Blackface et Mr Raw – du Nigeria re-démocratisé, dont les travaux n'ont jusqu'à présent pas fait l'objet d'étude par la recherche.